Przepis na wzorniczy bestseller? Ubrać klasykę w nowoczesną formę i materiały zatrudniając do tego sprawdzonego projektanta-wizjonera.
Kartell – włoska marka produkująca designerskie cacka już od 65 lat – wie jak to się robi.
Tekst: Aleksandra Laudańska
Po tylu latach doświadczeń w produkcji mebli Kartell dobrze wie, jak tworzyć z design na wysokim poziomie z… plastiku. Cała tajemnica tkwi w równowadze pomiędzy zimnym, industrialnym materiałem, jakim jest poliwęglan, a klasycznymi, dobrze znanymi kształtami, jakie nadają mu projektanci pracujący dla włoskiej marki. Dzięki temu zabiegowi słynne przezroczyste krzesło Starck’a Ghost, wzorowane na „Ludwikach”, sprzedało się w zawrotnej ilości ponad 1,5 miliona sztuk.
Innym bestsellerem stworzonym na podobnej zasadzie jest lampa Bourgie, zaprojektowana przez Ferruccio Laviani’ego. „Burżuazyjna” lampa nawiązuje kształtem do swoich barokowych, bogato zdobionych protoplastów. Użycie do jej wykonania ultranowoczesnego poliwęglanu stoi w opozycji do historycznego kształtu, dlatego lampa nie pozostawia widza obojętnym. Ten projekt to zabawa kontrastami: łączy w sobie tradycję i nowoczesność, powagę i ironię, przepych i lekkość.
Bourgie powstała 12 lat temu. Z okazji jej dziesiątych urodzin, dwa lata temu, Kartell poprosił dziewiętnastu projektantów o stworzenie jej nowych interpretacji. Na targach Maison & Objet w Paryżu swoje wersje Bourgie pokazali m.in. Patricia Urquiola, Piero Lissoni, Philippe Starck i Nendo, a na targach nowojorskich nowe oblicza Bourgie pokazali amerykańscy twórcy. Znaleźli się wśród nich Lenny Kravitz i Pharrell Williams. Lampy zostały zlicytowane, a dochód z aukcji został przeznaczony na cele charytatywne.
Czas generowania strony: -1732250827,30s