Jeden z najbardziej topowych brytyjskich duetów designerskich. Za sprawą monografii „One by One” jest aktualnie na ustach wszystkich.
Tekst: Aleksandra Leszczyńska
Edward Barber i Jay Osgerby założyli wspólne studio w 1996, po ukończeniu studiów z architektury w Royal College of Art w Londynie. Wiele z pierwszych prac projektantów obejmowało składanie i kształtowanie arkusza materiału, używanego pod wpływem białej karty stosowanej w architekturze do modelowania. Stopniowo designerzy wprowadzali inne materiały na przykład sklejkę czy pleksiglas, ale pozostali minimalistami — ich znakiem rozpoznawczym jest zamiłowanie do prostoty linii i surowców.
Duet, który od ponad dekady działa na międzynarodowej scenie designerskiej, obecne zainteresowanie mediów, publiczności oraz inwestorów zawdzięcza publikacji „One By One” — monografii ich pracy i poważnej próby uchwycenia specyfiki Wielkiej Brytanii na tle krajów biorących udział we wrześniowym London Design Biennale. Portfolio Edwarda Barbera i Jay'a Osgerby'ego rozrasta się z minuty na minutę. Dla Royal Doulton zaprojektowali kolekcję porcelany Olio złożoną z 40 elementów wykonanych z kamionki, dębu i stali nierdzewnej; dla marki Axor — Axor One — moduł prysznicowy, zaś dla włoskiej Mutiny dwie kolekcje geometrycznych płytek: Puzzle i Mistral. Projektanci są również świetnie znani ze swojego zamiłowania do Kraju Kwitnącej Wiśni. Dla marki Ozeki stworzyli spektakularne latarnie Hotaru wykonane według tradycyjnych metod stosowanych przez rzemieślników z prowincji Gifu.
Barber & Osgerby w praktyce wpłynęli na kolekcje takich marek jak Vitra, B&B Italia, Venini, Cappellini, Magis, Swarovski, Flos i Established & Sons. Jednocześnie studio produkuje meble i unikalne prace dla klientów prywatnych i komercyjnych.
W ramach swoich projektów designerzy prowadzą również ciekawe prace badawcze. W 2010 stworzyli eksperymentalną instalację dla Sony na Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie. Ich konceptualne obiekty zaprezentowały nową perspektywę na to, jak elektronika może być lepiej zintegrowana w nowoczesnych wnętrzach domowych. Inne prekursorskie badanie designerów dotyczyło mebli szkolnych i tego, jak ruch w fotelu może wspomóc koncentrację. Projekt zaowocował krzesłem Tip Ton wprowadzonym do sprzedaży przez Vitrę w 2011.
Obaj twórcy posiadają tytuły doktorów honoris causa. Wykładają dla międzynarodowej publiczności i prowadzą warsztaty na ECAL, w Szwajcarii i w Vitra Design Museum. Ich prace znajdują się w stałych kolekcjach na całym świecie, w tym V & A Museum, w Londynie; Metropolitan Museum, w Nowym Jorku; Londyńskim Design Museum oraz w Art Institute, w Chicago.
Obok studia Barber & Osgerby założyli Universal Design Studio uznawane za jedną z najbardziej innowacyjnych firm doradczych działających w obszarze architektury wnętrz i projektowania wystaw.
Więcej o Barber & Osgerby: www.barberosgerby.com
Czas generowania strony: -1730283011,88s