Akwaforta – XV wieczna technika graficzna w wydaniu Pestki | Dekorian Home
WYSZUKANE-POLECANE | 2020-12-10

Akwaforta – XV wieczna technika graficzna w wydaniu Pestki

Pestka Agnieszka - artystka młodego pokolenia, aktualnie mieszka i tworzy w Nowym Jorku. Pestka opowiada nam procesie tworzenia płaskorzeźb - matryc akwaforty stworzonych za pomocą płyt cynkowych i kwasu, które można podziwiać podczas wystawy pt. ‘’Nie chcę jej stracić’’ w Warszawie.
Udostępnij logo whatsapp logo twitter

Czym jest akwaforta?

Akwaforta to jedna z najciekawszych artystycznych technik druku. O jej unikatowości świadczy odręczny proces kształtowania matrycy, będącej szablonem do tworzonych w kolejnym etapie odbitek na papierze. Matryca jest najczęściej prostokątną cynkową lub miedzianą płytą, to na niej artysta wykonuje precyzyjny rysunek. Kluczową rolę w kształtowaniu matrycy odgrywa rysunkowy ruch stalowej igły zdzierający warstwę werniksu i odsłaniający powierzchnię metalu. Dzięki temu płyta może być strawiona przez kwas. Wgłębienia na płycie stają się coraz większe, a linie coraz szersze w zależności od długości chemicznej kąpieli. Dlatego też z początku gładka cynkowa powierzchnia staje się chropowata, nierówna, a czasami nawet ostra i niebezpieczna. Kolejnym etapem jest dodanie koloru, czyli farby drukarskiej, która zostaje w wytrawionych wcześniej wgłębieniach, a dzięki prasie drukarskiej można przenieść stworzony obraz/rysunek bezpośrednio na papier. Choć samych sposobów tworzenia akwaforty istnieje naprawdę wiele i zależne są one przede wszystkim od wizji artysty, to warsztatu warto uczyć się od takich wybitnych twórców jak Albrecht Dürer, Francisco Goya czy polska artystka Barbara Rosiak.

Matryca oczami Pestki.

,,Matryca” czyli prostokątna cynkowa płyta z rysunkiem wytrawionym kwasem, jest szczególnie ważna w procesie powstawania moih prac. Tworzone na niej rysunki odnoszą się do kobiecości i mają przypominać o feministycznych historiach, które mnie otaczają (również moich własnych). Już sama nazwa ,,matryca”, po łacinie to mater, czyli matka, w sposób szczególny podkreśla kontekst historyczny. Ponadto to właśnie matryca jest elementem eksponowanym na wystawach. Nie zakładam tworzenia odbitek jako efekt końcowy, choć kunszt tej techniki warsztatowej zwraca szczególną uwagę właśnie na ten etap. Miłośnicy cenią akwafortę za imponującą precyzję linii, dokładność kształtów i trójwymiarowość obrazu. Ja widzę wartość już na etapie kształtowania się matrycy jako ciekawej formy przestrzennej, która może zaistnieć w przestrzeni.
 
Twórczość Agnieszki Pestki zobaczyć osobiście w galerii przy ul. Plac Trzech Krzyży 3 w Warszawie.


Prace można zakupić osobiście lub za pośrednictwem:
www.apestka.com
instagram.com/peestka

Czas generowania strony: -1714150035,88s