W podróż do świata, w którym sztuka przenika się z fizyką zapraszają nas wybitni artyści lat 50., 60.  I 70. z Europy Środkowo-Wschodniej oraz Ameryki Łacińskiej. Na przekór głównemu nurtowi sztuki, który rozwijał się w Nowym Jorku, Paryżu i Londynie bazując na ekspresjonizmie, minimalizmie i konceptualizmie, twórcy z Bukaresztu, Zagrzebia, Budapesztu czy Warszawy próbowali tworzyć nowy rodzaj sztuki, który zmieni relacje dzieło – widz. Odpowiedzią na fascynacje nauką, w szczególności fizyką, było powstanie sztuki kinetycznej, która w centrum stawia ruch. Jej prekursorem był Alexander Calder, rzeźbiarz i malarz, który tworzył metalowe rzeźby poruszane siłą wiatru lub zmieniającą się temperaturą powietrza.


Do najwybitniejszych przedstawicieli sztuki kinetycznej należy zaliczyć Jeana Tinguely, szwajcarskiego rzeźbiarza, który od 1952 r. żył i tworzył w stolicy Francji, prezentując własne, niezwykłe dzieła na licznych happeningach. Najbardziej znane jego prace to Monstrancja oraz Metamatics. Obok niego, na uwagę zasługują z pewnością prace Gyula Kosice czy Yaacova Agama.


Wystawa „Inny Trans-Atlantyk” to zaproszenie do podróży do świata, w którym sztuka spotyka się z fizyką, a twórcy wychodzą poza przyjęte kanony. Fascynacja ruchem zmieniła relacje z publicznością. Powojenna, mniej znana odsłona sztuki współczesnej, bez wątpienia warta jest poznania.



Wystawa Otwarta:

WT–PT 12.00–20.00

SB 11.00–20.00

ND 11.00–18.00


Szczegółowe dane na stronie Muzeum Sztuki Nowoczesnej.