Tęsknota za Matką Naturą i sielskim życiem nie bierze się znikąd. Smogowe alarmy, drastycznie malejące zasoby wody zdatnej do picia, niekontrolowane wycinki lasów, niepokojące powiększanie się z roku na rok listy gatunków zagrożonych wymarciem, to dopiero początek makabrycznej litanii. Jedni załamują ręce, inni zakasują rękawy i szukają sposobów na walkę z dewastacją przyrody. Do tych drugich wliczają się designerzy i architekci wnętrz, którzy stawiają na naturalne materiały i przetwórstwo przyjazne środowisku. To nowy nurt we wzornictwie zwany odpowiedzialnym designem. Aranżując wnętrza mieszkalne jak i przemysłowe można mieć wpływ na jakość powietrza, czystość wody czy ilość wyprodukowanych śmieci. Ekologiczne projektowanie to połączenie zamiłowania do organicznych materiałów, ulegających biodegradacji, z nowoczesną technologią. Estetyka i natura łącza się w słusznej sprawie.
Fot. Tapeta Glamora - Leaf (dystrybucja Dekorian).
Fot. Tapeta Glamora - Equatorial Jungle (dystrybucja Dekorian).
Fot. Tapeta Glamora - Four Season (dystrybucja Dekorian).
Wszystko zaczęło się w latach 90. XX wieku w środowisku akademickim. Wtedy właśnie pierwszy raz użyto pojęcia ekologia przemysłowa dla określenia kierunku rozważań nad szeroko rozumianymi zależnościami pomiędzy człowiekiem i jego wytworami a środowiskiem. Taki kierunek badań zrodził się z przekonania, że każde przedsiębiorstwo to żywy organizm, włączony w system natury i oddziałujący nań. Wszelkie rozważania w tej dziedzinie bazują na osiągnięciach fizyki, chemii, biologii, biotechnologii, medycyny, ale również filozofii i etyki. Współczesny bioetyk Holmes Rolston odwołuje się do metafory muzycznej, porównując środowisko naturalne do orkiestry symfonicznej, gdzie harmonijna współpraca pomiędzy poszczególnymi instrumentami jest niezbędna dla równowagi całości. Odpowiedzialność za jej zachowanie spoczywa na nas: wytwórcach i konsumentach.
Daniel Goleman, amerykański psycholog, znany przede wszystkim z imponujących efektów badań nad emocjami i ich wpływem na jakość życia, zainteresował się ekologią z punktu widzenia psychologii właśnie. Mówi on o swoistej inteligencji ekologicznej, czyli świadomości, jaki wpływ na środowisko mają wszystkie nasze decyzje zakupowe, jakie są konsekwencje wyboru konkretnego produktu i za co jesteśmy odpowiedzialni za każdym razem, gdy płacimy za daną rzecz.
„Postrzegam ekologów przemysłowych (…) jako awangardę rozbudzającą nową świadomość, która może się stać najważniejszym elementem naszych zbiorowych wysiłków zmierzających do ochrony planety i zamieszkujących ją ludzi” – twierdzi Goleman.
Owa awangarda ekologiczna to również twórcy, którzy zdecydowali się na projektowanie i wytwórstwo w zgodzie z naturą. Przykładem godnym naśladowania jest chociażby kanadyjski producent farb Para Paints, który tak zaprojektował swoją fabrykę, by spełniała wszelkie, nawet najbardziej rygorystyczne wymagania z zakresu ochrony środowiska. Farby Pary są niezwykle trwałe i mogą być używane w pomieszczeniach dla alergików. Specjalna linia Essence nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Paleta kolorów nawiązuje, co nie powinno być zaskoczeniem, do natury i kolorów Ziemi.
Fot. Paleta barw Para Paints inspirowana naturą (dystrybucja Dekorian).
Odpowiedzialny design to przede wszystkim uwzględnianie, i to już na początkowym etapie projektowania, wpływu danej rzeczy, jej produkcji i użytkowania, na środowisko. Zależność między przedmiotem a otoczeniem jest decydująca w kwestiach doboru materiału i sposobu tworzenia. Odchodzi się od masowej produkcji, z wykorzystaniem maszyn, wytwarzających olbrzymie ilości zanieczyszczeń. Do łask wracają małe, rodzinne manufaktury, w których ceni się wiedzę i umiejętności rzemieślników, a nie ‘tanią siłę roboczą’. Przykładem może być firma BMB Italy z Florencji, która słynie z pięknych, ręcznie wykonywanych luster. Włoskie zwierciadła tworzone są z niebywałą dbałością o szczegóły i anielską cierpliwością przy użyciu naturalnych składników. Innym sposobem na ekologiczne projektowanie jest wykorzystywanie materiałów, które w pełni poddają się recyklingowi. Taką polityką produkcyjną szczyci się Gruppo Romani, spółka zrzeszająca pięć włoskich, prestiżowych i znanych na światowym rynku marek, specjalizujących się w produkcji elementów wykończeniowych dla architektury. Jedną z nich jest Serenissima, dla której środowisko jest ważne do tego stopnia, że proponuje dwie wyjątkowe kolekcje paneli podłogowych na bazie naturalnego drewna – Newport 2.0 i Norway.
Fot. Lustra BMB Italy (dystrybucja Dekorian).
Fot. Panele podłogowe Serenissima z serii Norway (dystrybucja Dekorian).
Nie bez przyczyny kolorem roku 2017 według Instytutu Pantone została ożywcza zieleń ‘greenery’. Wybór wpisuje się w ekologiczny nurt, wskazując nam, gdzie warto szukać inspiracji i co niesie ze sobą olbrzymią wartość samą w sobie. To swego rodzaju hołd złożony przyrodzie, który jest niewyczerpanym źródłem pomysłów. Odpowiedzialne wzornictwo inspirowane naturą to doskonałe połączenie, czego przykładem może być włoska marka Glamora, która proponuje piękne tapety z subtelnymi motywami kwiatów, delikatnych traw czy bluszczu i mchu, które idealnie wpisują się w pantonowski ekologiczny trend, wykorzystując soczystą, energetyczną zieleń. Oczywiście materiały użyte do produkcji tapet nadają się do recyklingu.
Fot. Tapeta Glamora Miami Swing z serii Tropical Deco (dystrybucja Dekorian).
Nie ma co do tego wątpliwości, że świat potrzebuje inteligentnych ekologicznie twórców. Co więcej, potrzebuje również świadomych konsumentów. Nastała moda na czytanie etykiet artykułów spożywczych, oby trend ten zawitał również w nowoczesnym designie. Niech ekologia ma znaczenie!
Czas generowania strony: -1735252708,93s