Peter Marino | Dekorian Home
HYDE PARK | 2017-11-17

Peter Marino – architektoniczna gwiazda w świecie mody

Nowojorski architekt wnętrz Peter Marino szokuje i intryguje swoim wizerunkiem, a swoją pracą, wyobraźnią po raz kolejny zachwyca. Nowo otwarty flagship Louis Vuitton na placu Vendôme w Paryżu zaprojektowany przez Marino jest okazją do przyjrzenia się bliżej tej barwnej i legendarnej postaci w branży wnętrzarskiej.
Udostępnij logo whatsapp logo twitter

Tekst: Małgorzata Błażejewska


Peter Marino (68 lat) to niezwykle utalentowany architekt wnętrz, designer i kolekcjoner sztuki z Nowego Jorku. W 2017 roku otrzymał nagrodę Design Award, przyznawaną przez miasto Nowy Jork, za zasługi i przykład dla przyszłych pokoleń. Peter Marino znany jest przede wszystkim z projektowania przestrzeni wystawowych najbardziej luksusowych butików na świecie. Projekty Marino są wyjątkowo eleganckie i minimalistyczne, co jest w pewnym sensie przeciwieństwem jego własnego ekstrawaganckiego stylu. Jego znakiem rozpoznawczym są liczne tatuaże, czarne, skórzane ubranie, okulary i czapeczka z daszkiem.


Aranżacja salonu Louis Vuitton na placu Vendôme w Paryżu to około 15 projekt, który zrealizował Peter Marino dla tej światowej marki. Projektuje on również dla innych luksusowych firm jak: Christian Dior, Giorgio Armani, Chanel czy Guerlain. Jego niezwykłe umiejętności i nieograniczona wyobraźnia sprawiają, że jest w stanie projektować dla każdej z tych marek, tak, że żadna z nich nie czuje się w żaden sposób kopiowana czy pozbawiona swojego DNA. Jego studio Peter Marino Architect PLLC w Nowym Jorku, założone w 1978 roku zatrudnia obecnie 160 osób.


Peter Marino, po ukończeniu studiów architektonicznych w 1975 roku na uniwersytecie Cornell pracował głównie dla klientów indywidualnych, jak to on nazywa VIP-ów w Stanach Zjednoczonych. Jego mentorem i pierwszym klientem był Andy Warhol. Zaprojektował również mieszkanie Yves Saint-Laurenta i Pierre'a Bergé'a, kiedy przeprowadzili się do Nowego Jorku.


Kolejny etap jego kariery zapoczątkowało zlecenie zaprojektowania wnętrza domów towarowych Barneys w 1984 roku. Od tego momentu Marino stał się największym ekspertem w transformacji przestrzeni sklepowych w modne i niezwykle dochodowe butiki. Peter Marino stał się symbolem realizacji przepowiedni Andy Warhola, który w 1975 roku napisał w swoim dzienniku: „Kiedyś wszystkie domy handlowe staną się muzeami, a wszystkie muzea staną się domami handlowymi”.


Artykuł „Peter Marino, un biker place Vendôme” i wywiad z Peterem Marino w całości dostępny na stronie Le Monde - polecamy!

Czas generowania strony: -1734505348,83s