Festiwale designu: pomiędzy społeczną odpowiedzialnością a biznesem | Dekorian Home
HYDE PARK | 2018-10-26

Festiwale designu: pomiędzy społeczną odpowiedzialnością a biznesem

London Design Festival czy Dutch Design Week to wydarzenia, których nie trzeba nikomu przedstawiać. Coroczne edycje odwiedzane przez setki tysięcy uczestników, prezentują światowe trendy, podnoszą świadomość estetyczną społeczeństwa i promują młodych, kreatywnych twórców. Każdego roku, wśród najważniejszych europejskich wydarzeń, wymieniany jest Łódź Design Festival.
Udostępnij logo whatsapp logo twitter

Najstarsza tego typu impreza w Polsce, organizowana od 12 lat, zgromadziła do tej pory blisko 450 tysięcy odwiedzających z całego świata. Każda kolejna edycja pozwoliła organizatorom dobierać program tak, by spełniał oczekiwania branży projektowej, środowiska biznesu oraz odwiedzających. Dlatego obok wystaw kuratorskich czy spacerów tematycznych, z sukcesem realizowane są projekty, które otworzyły drogę do rozwoju polskim markom. Łódź Design Festival jest kluczowym wydarzeniem, które co roku prezentuje najważniejsze kierunki w światowym wzornictwie, inspiruje do spojrzenia na aktualne problemy, z którymi design powinien się zmierzyć. Od wielu lat, jednym z głównych celów festiwalu jest stworzenie platformy dla biznesu, dlatego podczas wydarzenia oprócz wystaw, warsztatów i prelekcji, odwiedzający mają możliwość poznania marek biorących udział w festiwalu, czy wzięcia udziału w projektach ukierunkowanych na rozwój biznesowy polskiej branży wzorniczej.

- Obecny kształt festiwalu wynika z ponad 10-letniej pracy przy organizacji poprzednich edycji, wyciągania wniosków, a także ciągłych obserwacji środowiska projektowego. To także wynik naszych badań, opublikowanych w formie raportu „Zaprojektowane w Polsce” czy „Polskie marki za granicą. Raport 2018”. Nigdy nie podążamy drogą na skróty, nie zamykamy się w sprawdzonych schematach. Sprawdzamy i analizujemy, jakie potrzeby ma polska branża projektowa. Każdego roku, na nowo podchodzimy do tematu kształtu festiwalu, jego hasła przewodniego, ale przede wszystkim, do jego poszczególnych elementów. Wypracowaliśmy międzynarodowy znak jakości must have, prestiżowy konkurs make me!. To integralna część programu Łódź Design Festival. Obok stałych elementów, dbamy o to, by dostarczyć odbiorcy to, czego potrzebuje. Festiwal to specyficzne wydarzenie na którym, poza prezentacją sprawdzonych rozwiązań i uznanych marek, jest miejsce na eksperyment, podejmowanie ryzyka, dyskusję i twórcze szaleństwomówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.

POMIĘDZY SZTUKĄ A BIZNESEM

Polskie i światowe festiwale designu to wydarzenia, które od początku swojego istnienia mają złożoną formułę i jasno określone idee. To nie tylko wspomniane już wystawy, a przede wszystkim rozmowy o najnowszych trendach w dziedzinach, jak architektura, nowoczesna aranżacja czy projektowanie wnętrz. To także szereg inicjatyw realizowanych przy festiwalach wspierających biznes. Jednym z nich jest międzynarodowy projekt BiznesUp! design made in Poland, organizowany przez Łódź Design Festival.

- BiznesUp! design made in Poland jest odpowiedzią na wyniki naszego najnowszego raportu. Uczestnicy badania wskazali, że branża projektowa potrzebuje specjalistycznych wydarzeń, które dostarczą praktycznej wiedzy na temat funkcjonowania fi rmy, szczególnie na rynkach zagranicznych. Okazuje się, że 2/3 polskich marek działa nie tylko w Polsce, ale również na arenie międzynarodowej, paradoksalnie, to właśnie oni wykazywali jednocześnie,
że największą barierą w osiągnięciu celów biznesowych jest niedostateczna wiedza na temat procedur wprowadzania polskich produktów na zagraniczne rynki. Uczestnicy poszukiwali także miejsca, gdzie mogą nawiązać współpracę z producentem czy dystrybutorem
mówi Aleksandra Kietla, dyrektor ds. promocji Łódź Design Festival.

Międzynarodowe wydarzenie, w którym udział wzięło 40 marek, wypełniło lukę w programach tegorocznych imprez o charakterze targowym czy festiwalowym, a także stanowiło realne wsparcie dla przedstawicieli polskiej branży wzorniczej.

CZY 13. OKAŻE SIĘ SZCZĘŚLIWA?

Trwają prace nad przyszłoroczną 13 edycją Łódź Design Festival, która potrwa od 17 do 26 maja, a jej hasłem przewodnim będzie „Dobre Życie”. Oficjalnie można przesyłać zgłoszenia do make me!, kolejnej edycji konkursu, w którym do tej pory wzięło udział ponad 2000 osób
z całego świata. Jak co roku, nagrodę główną Paradyż Award, 50 tys. zł, wręczy Mecenas Festiwalu – Ceramika Paradyż. Trwa również nabór do plebiscytu must have oraz do programu otwartego festiwalu – adresowanego nie tylko do instytucji i kuratorów, ale też do artystów, projektantów oraz firm.

- W przyszłym roku postawimy sobie pytanie, jak rozumiemy „dobre życie” w odniesieniu do zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz prywatnych, biur, zieleni w przestrzeniach publicznych i usług. Ważnym punktem programu, będą tematy dotyczące ekologii i wyzwań, jakie stają przed designerami w związku ze zmianami klimatycznymi i kurczeniem się zasobów naturalnych. Zastanowimy się m.in. nad tym, w jaki sposób rozwój technologii wpływa na proces projektowania, jakie możliwości daje, a przed jakimi wyzwaniami stawia branżę projektową. Wszystkie informacje na temat przyszłorocznej edycji można znaleźć na stronie internetowej festiwaludodaje Aleksandra Kietla.

Projekt „Zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej województwa łódzkiego poprzez organizację i promocję Łódź Design Festival 2018 i Łódź Design Forum” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 -2020.

Czas generowania strony: -1734505859,57s