Architekci konstrukcyjni coraz częściej projektują wnętrza, meble i dodatki. Zainteresowany tym trendem „Le Figaro” zapytał wybitnych francuskich przedstawicieli tego zawodu, co skłoniło ich do poszerzenia pola działania.
Projektowanie wnętrz, mebli i przedmiotów użytkowych to ogromna pokusa niejednego współczesnego architekta. „Powiększenie zasięgu” lub „wejście na nowy poziom” — tak między innymi opisują swoje zainteresowanie designem francuscy architekci. Dlaczego jeszcze ich fascynuje? Dzięki jakim umiejętnościom odnajdują się na tym polu?
STRONA WIZUALNA
„W pracy architekta jest pierwiastek artystyczny” — mówi Odile Decq, która zaprojektowała meble, oświetlenie i zastawy stołowe dla takich marek jak Poltrona Frau, Luceplan i Alessi. W swojej pracy architektki dąży, aby jej projekt był przede wszystkim funkcjonalny. Zainteresowanie stroną wizualną wnętrz zachęciło ją do przygody z designem. Początkowo była onieśmielona perspektywą tworzenia mebli czy lamp. Dziś jej prace reprezentują najwyższy poziom wzornictwa.
Fot. Pendant Lamp zaprojektowana przez Odile Decq.
Fot. Porcelana Alod XVI.
Fot. Odile Decqu — misa dla Alessi.
INTEGRALNOŚĆ, SILNA RELACJA PRZEDMIOTÓW Z MIEJSCEM
Dominique Perrault natomiast wyjaśnia, że to, co zmotywowało go do projektowania wnętrz to kontynuacja rozpoczętej pracy architektonicznej. Dla niego przedmioty nie są autonomiczne, ale istnieją w relacji z miejscem. Każdy detal we wnętrzu ma wymiar zmysłowy i powinien nawiązywać do architektury. To związek symbiotyczny. Przedmioty niosą ze sobą poezję, którą Dominique Perrault niekoniecznie odnajduje w architekturze.
Fot. LEMMA Chairs Dominique Perrault.
Fot. No Design Table autorstwa Dominique Perrault.
KOMPETENCJE
Isabelle Stanislas natomiast mówi o wartości dodanej, którą architekci konstrukcyjni wnoszą do projektowania wnętrz. Według niej mają oni inne spojrzenie na materiały, które pozwala im na ich uszlachetnianie i proponowanie nowych funkcji. Jako architektka zaprojektowała dla Pouenat kolekcje meblowe indor i outdoor. Pouenat zainteresowany był współpracą z architektką właśnie ze względu na wiedzę na temat metali i umiejętności projektowani lekkich i łatwych w łączeniu systemów.
Fot. Stół Isabelle Stanislas dla Pouenat.
Fot. Kolekcja Isabelle Stanislas dla Pouenat.
WARSZTAT
Rudy Ricciotti uważa, że projektowanie mebli nie jest bardzo oddalone od tradycyjnej pracy architekta. Wierny metodom rzemieślniczym, mówi, że ona również jest oparta na projekcie na papierze, wyborze materiałów, rysunku i prototypach.
Fot. Lampa Rudiego Ricciotiego dla NEMO.
KOMPLEKSOWOŚĆ
Fabrice Ausset przyznaje, że lubi łączyć pracę architekta i designera wnętrz, bo jest to dla niego domknięcie dzieła, zadbanie o ostateczną formę projektu. Dla niego wyposażenie wnętrz i każdy przedmiot, który znajduje się w mieszkaniu jest niezbędnym dopełnieniem finezyjnej pracy architektonicznej. Design to dla niego ostateczne nadawanie stylu.
Fot. Fabrice Ausset: Banquette Blacksilverwing.
Fot. Fabrice Ausset: Biblioteczka.
Fot. Fabrice Ausset: WEBWOOD.
Źródło: madame.lefigaro.fr
Czas generowania strony: -1734504996,13s