Nazywa się Juicy Salif. I już trzecią dekadę nosi miano ikony stylu.
Juicy Salif powstała w 1990 roku. Philippe Starck właśnie jadł obiad w restauracji. Owoce morza, które zamówił, wymagały skropienia sokiem z cytryny. I wtedy, bardziej niż posiłek, Starcka pochłonął nowy pomysł, który uwiecznił na leżącej obok, poplamionej serwetce. Był to rysunek przedstawiający wyciskarkę do cytrusów, która kształtem przypominała kalmara. Owa serwetka dziś jest jednym z eksponatów wystawionych w siedzibie firmy Alessi, z którą Starck współpracuje od lat. Natomiast wyciskarka – jednym przypominająca pająka z trzema nogami, innym (zgodnie z zamierzeniem) kałamarnicę – należy do najpopularniejszych produktów sygnowanych marką Alessi, prezentowaną w muzeach wzornictwa na całym świecie.
Nowatorskim rozwiązaniem zaproponowanym tu przez Starcka jest to, że sok spływa bezpośrednio do szklanki, którą wystarczy postawić pod wyciskarką. I w tym momencie okazuje się, że Juicy Salif niekoniecznie sprawdza się przy wyciskaniu soku z pomarańczy. Zwłaszcza jego większej ilości. Starck nie przejmuje się tym i wciąż podkreśla społeczną funkcję swoich pomysłów. Dla niego ważne jest, by intrygować. Tego akurat Juicy Salif zarzucić nie można. Jej elegancki kształt wciąż ciekawi i w jakiś sposób zmienia myślenie o tak prozaicznej czynności, jaką jest wyciskanie soku. A stąd już niedaleko do innych tematów, ważnych dla istnienia ludzkości i wszechświata… Juicy Salif potwierdza, że designer nie musi kierować się żadnymi granicami. I sama staje na równi z największymi dziełami sztuki użytkowej. Jej egzemplarz stoi nawet w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.
Juicy Salif ma już 25 lat. Z okazji obchodzonego w 2015 roku jubileuszu, powstała limitowana edycja „kałamarnicy”. Zaledwie 299 sztuk Juicy Salif zostało odlanych z brązu, a towarzyszy im broszura o ironicznym nieco tytule: „25 lat bez wyciskania cytryn”. Publikacja ta, jak łatwo się domyślić, opowiada o powstaniu jednego z najsłynniejszych i najbardziej prowokujących projektów w historii wzornictwa – prawdziwej gwieździe marki Alessi. Cena brązowej Juicy Salif z limitowanej edycji wynosi 4300 zł.
Czas generowania strony: -1732253658,29s