O 9. edycji jednego z najbardziej rozpoznawalnych przedsięwzięć dedykowanych wzornictwu w Polsce opowiada dyrektor projektu Małgorzata Czubak. Dekorianhome.pl patronuje arena Design 2017.


 

malgorzata czubak arena designJuż za tydzień otwarcie kolejnej edycji targów arena DESIGN. Jakie nastroje panują po stronie organizatorów? Czy jest delikatna trema?

 

Wprawdzie będzie to już dziewiąta edycja wydarzenia, ale trema zawsze jest. Każdy z członków zespołu, zaangażowanych w organizację areny DESIGN zna swoje zadania i wszyscy razem dokładamy wszelkich starań, żeby dla wystawców, jak i zwiedzających czas spędzony w Poznaniu był niezapomnianym przeżyciem.

 

Nazwę arena DESIGN kojarzymy bardzo mocno z Poznaniem. Miasto ma silne tradycje targowe. Czym są one w Pani ocenie uwarunkowane - lokalną specyfiką, mentalnością ludzi mieszkających w Wielkopolsce, a może jest to dziełem przypadku?

 

Tradycja targowa w Poznaniu sięga 1921 r. Nasz region postrzegany jest przez pryzmat takich cech jak rzetelność, pracowitość czy gospodarność. W Poznaniu i w Wielkopolsce rozwijają się także sektory innowacyjne i kreatywne. Wiele znanych firm postawiło na dobre wzornictwo: zatrudnia doskonałych projektantów, współpracuje z poznańskimi uczelniami kształcącymi projektantów. arena DESIGN idealnie zatem wpisała się swoim charakterem w specyfikę regionu.

 

Reprezentuje Pani najstarszą (obok Łódź Design Festiwal) imprezę dedykowaną wzornictwu w Polsce. Proszę powiedzieć nam, w jakich okolicznościach narodziła się idea powołania do życia targów?

 

Poznań od lat pretenduje do miana stolicy polskiego designu. To tutaj działają dwie uczelnie wyższe, które edukują więcej studentów wzornictwa niż wszystkie pozostałe szkoły kształcące projektantów w Polsce. Dlatego już dawno dostrzegliśmy potrzebę stworzenia projektu, który stanie się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z projektowaniem, a także będzie miejscem gdzie producenci i projektanci oraz architekci będą mogli nawiązać kontakty biznesowe. Naturalnym krokiem było więc włączenie do strategii Międzynarodowych Targów Poznańskich wydarzenia, które będzie popularyzowało wiedzę o europejskim i światowym wzornictwie, o obowiązujących trendach, nowych materiałach i technologiach. Jesteśmy dumni, że z roku na rok arena DESIGN cieszy się coraz większą popularnością. 

 

Na przestrzeni ostatnich 2-3 lat polski rynek targów z obszaru „dom i wnętrze” bardzo dynamicznie się rozwija. Pojawia się wiele nowych inicjatyw. Czym targi arena DESIGN wyróżniają się na tle innych tego typu imprez branżowych? 

 

arena DESIGN stworzona została z myślą o projektantach i producentach. Staramy się umacniać biznesowy charakter tego wydarzenia. Wyróżnia nas także to, że co roku wybieramy motyw przewodni, wokół którego konstruujemy program. W tym roku będą to zmysły. 

 

Od pierwszej edycji targów w 2009 roku podkreślają Państwo konieczność usprawnienia współpracy między projektantami i przedsiębiorcami. Czy na przestrzeni ostatnich lat obserwuje Pani poprawę jakości tych relacji?

 

Z każdym rokiem rośnie wiedza producentów o korzyściach płynących ze współpracy z projektantami. My tę wiedzę staramy się co roku poszerzać, omawiając trendy i dyskutując o problemach i możliwościach, jakie pojawiają się w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Z satysfakcją obserwujemy, że nasz pomysł na arenę DESIGN się przyjął. Cieszymy się, kiedy młodzi projektanci nawiązują pierwsze kontakty biznesowe z przedsiębiorcami właśnie w Poznaniu. Efekty tej współpracy można już zaobserwować. Warto tutaj przywołać przykład firmy NOTI, która od lat angażuje do procesu projektowego młodych ludzi, studentów poznańskich uczelni.  

 

Project – Process - Product - to temat przewodni zeszłorocznej edycji arena DESIGN. W tym roku przyświecać Wam będzie hasło Zmysły. Skąd zwrot ku zmysłom?

 

Jesteśmy otoczeni przez przestrzeń i przedmioty. Wszystkie są zaprojektowane lepiej lub gorzej, z większą lub mniejszą dbałością o szczegóły stylistyczne, bądź funkcjonalne. Architekci mają olbrzymi wpływ na zmianę wizerunku naszego otoczenia, przestrzeni publicznej i prywatnej, designerzy określają jakość produktów, które codziennie użytkujemy i usług, z których korzystamy. Nie skupiają się już wyłącznie na efektach wzrokowych, ale chcą by ich projekty angażowały wszystkie zmysły. Zmysły budują więź pomiędzy produktem, a jego odbiorcą; są jednym z ważniejszych elementów, który decyduje o naszych finalnych wyborach. 

 

arena DESIGN zawsze słynęła z mocnego programu merytorycznego, ciekawych wykładów, paneli dyskusyjnych, wystaw. Co jest Pani zdaniem „Must See” tegorocznej edycji?

 

Na pewno warto odwiedzić strefę FORUM i wziąć udział w wykładzie naszych tegorocznych gości specjalnych: twórców studia Doshi Levien. To szkocko-hinduski duet, którego projekty mocno wpisują się w motyw przewodni tegorocznej edycji wydarzenia. Drugi dzień niemal w całości poświęcony będzie oświetleniu. Gorąco zachęcamy, aby goście rezerwowali czas na spotkanie z Constantinem Wortmannem, niemieckim projektantem, który podczas wykładu opowie, w jaki sposób poszukuje inspiracji do swoich projektów. Koniecznie trzeba zajrzeć na wystawę VIVA light  - to ponad 400 metrów kwadratowych pięknego oświetlenia takich marek jak NEXT, QUASAR czy VIBIA. Oczywiście nie można ominąć także wystawy TOP DESIGN, na której zaprezentowane zostaną nagrodzone przez jury produkty w konkursie TOP DESIGN award 2017. 

 

Targom arena DESIGN towarzyszyć będzie wręczenie nagród TOP DESIGN award 2017.  Czy analizując laureatów poprzednich edycji konkursu, może Pani wskazać pewne cechy wspólne, wyróżniające zwycięzców spośród innych uczestników?

 

Produkty nagradzane prestiżowym znakiem TOP DESIGN award wyróżnia funkcjonalność, jakość zastosowanych materiałów, stopień innowacyjności, prosta i intuicyjna obsługa, pozytywny wpływ na otoczenie czy ergonomia. To produkty, które wpisują się także w obowiązujące trendy. Cieszymy się, że coraz więcej producentów zgłasza swoje produkty do konkursu, co oznacza, że wzrasta świadomość posiadania w swojej ofercie wyróżniających się, dobrze zaprojektowanych produktów.

 

Bardzo ciekawą akcją wzbogacającą tegoroczne targi jest projekt Miasto Żyje Designem. Co poleciłaby Pani osobie odwiedzającej targi spośród oferty, jaką przygotowali Państwo wspólnie z miastem?   

 

Przede wszystkim zachęcamy do odkrywania uroków Poznania, bo to naprawdę piękne miasto! Warto, po dniu pełnym wrażeń na targach wybrać się do centrum i skorzystać z oferty punktów, które wspólnie z nami stworzyły szlak miejskich zmysłów. A tym, którzy zdecydują się mimo wszystko zostać na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, polecamy zajrzeć do Garden City – naszej autorskiej restauracji.