Design traktuje jak życiową pasję. Funkcjonalność tworzonych przez siebie przedmiotów uznaje za kluczową cechę nowoczesnego wzornictwa. Wolność tworzenia, transformacji, szukania najlepszych rozwiązań technologicznych jest tym, czym Roberto Giacomucci żyje każdego dnia. Włoski designer nie uznaje kompromisów – jego projekty charakteryzują się niekonwencjonalnym stylem, oryginalnością oraz doskonałą funkcjonalnością. Być może ta bezkompromisowość sprawiła, że jest laureatem wielu prestiżowych nagród krajowych i europejskich (iF Design Award, Good Design Award).


Funkcjonalność przed designem

Włoski projektant w centrum swojej pracy stawia funkcjonalność. Wszystkie tworzone przez niego przedmioty wyróżnia nowoczesny styl, ale i niezwykła praktyczność. Jego mottem zdają się być słowa Charlesa Eamesa, który twierdził, że „rozpoznanie potrzeby jest najważniejszym warunkiem powstania projektu”. Przekładając to na współczesny język, w centrum swojego projektowania Giacomucci stawia tzw. design thinking polegający na zrozumieniu potrzeb użytkowników.  Ważny jest zatem nie tylko kontekst użycia danego produktu, ale także testowanie najróżniejszych rozwiązań, które w końcu pozwolą wybrać najlepsze z możliwych. Gdy do tego dodamy odpowiednią wiedzę i umiejętności oraz otwartość umysłu i nonkonformizm, dochodzimy do istoty dobrego designu. A z kolei jego wyróżnikiem jest poszukiwanie równowagi między pięknem a funkcją. Tylko najlepszym udaje się uzyskać harmonijną całość, która zachwyca formą, ale i rozpieszcza praktycznością użycia. Oto doskonałość.


Dobry, czyli jaki 

O dobrym designie Roberto Giacomucci uczy swoich studentów w Szkole Architektury we włoskiej Ascoli. Oryginalne, nowoczesne wzornictwo powinno spełniać co najmniej dwa warunki: uwzględniać kontekst kulturowy (to, co uznaje się za kanon piękna w Europie, niekoniecznie będzie za taki uznany w Afryce i odwrotnie) oraz czasu ( przedmioty powinny być ponadczasowe). Istotnym elementem jest także indywidualny charakter każdego projektu, stąd według włoskiego designera pomiędzy twórcą a przedmiotem pojawia się specyficzny rodzaj relacji. We wszystkich projektach jego autorstwa, zarówno w dziedzinie oświetlenia, jak i mebli, dostrzec możemy włoski temperament i nietuzinkową osobowość. Doskonałym tego przykładek jest linia Urbino zaprojektowana dla włoskiej marki Metalmobil. Jest to połączenie tradycji i nowoczesności. Oszczędna forma oparta na klasycznym zarysie linii. Pozorna prostota wysokiego stołka Urbino oraz jego niezwykła lekkość skrywają wytężoną pracę projektanta nad wewnętrznymi przekrojami mebla, tak by emanował lekkością przy zachowaniu solidności oraz wysokiej wytrzymałości. Niewidoczne z zewnątrz połączenia nie ujmują krzesłu elegancji oraz szyku. Urbino to klasyczna piękność. Design przez D. Roberto Giacomucci w swych poszukiwaniach twórczych nie ogranicza się jedynie do mebli. Na uwagę zasługują także jego niezwykłe projekty oświetleniowe. Lampy Biancella, Pylon czy Cursore przyciągają spojrzenia na dłużej, zapadają w pamięć.

Wyjątkowe projekty Roberta Giacomucciego do obejrzenia na jego stronie.