Urodzony w 1906 roku w amerykańskim stanie Delaware przyszły architekt i projektant wnętrz odebrał staranne wykształcenie na Uniwersytecie Princeton. Po studiach młody Thompson praktykował w znanych pracowniach w Nowym Jorku i zasiadał w radzie baletu Russe de Monte Carlo, dzięki czemu szybko stał się znany w elitarnych kręgach największego miasta na wschodnim wybrzeżu. 

II wojna światowa przerwała jego nowojorską karierę i w wieku 35 lat Thompson zaciągnął się do armii, gdzie szybko zyskał stopień oficera, by następnie jako członek Biura Służb Strategicznych (dziś - CIA) zaangażować się w misje szpiegowskie, które umożliwiły mu podróżowanie dookoła świata. W ostatnich latach wojny często bywał na tajnych akcjach w Tajlandii i to właśnie tam osiedlił się po 1945 roku. 

Już na miejscu powróciły jego architektoniczne i wnętrzarskie pasje - od pierwszego wejrzenia zafascynował się tajskim jedwabiem - bogatym wzornictwem i delikatną fakturą. Dzięki wielu kontaktom ze światem amerykańskiego i europejskiego designu i architektury, które nawiązywał jeszcze w Nowym Jorku, mógł szybko i efektywnie ruszyć z nowym biznesem. Dziś marka Jim Thompson znana jest przede wszystkich z niezwykłego wzornictwa tapet, ale największą popularność przyniosły jej właśnie tajskie tkaniny. Produkowane w lokalnych domach były nietrwałe, farbowane naturalnymi roślinnymi barwnikami, lecz Amerykanin zdołał przekonać zachodni świat do ich wielkiej wartości, tym samym ratując przed upadkiem wiele drobnych biznesów w Tajlandii. Szybko azjatyckie materiały stały się synonimem największego luksusu, a nazwisko Jim Thompson jednym z najbardziej rozpoznawalnych w świecie architektury wnętrz. 

Zniknięcie Jima Thompsona w 1968 roku było jednym z najgłośniejszych wydarzeń w Azji w latach 70. i do dziś pozostaje niewyjaśnione. Mimo to firma działa prężnie i na przestrzeni lat rozrosła się z początkowej 100 pracowników do ponad 3000 osób, pracujących w 50 różnych zakładach produkcyjnych. Aktualnie największą sławą cieszą się wspominane już tapety, których projekty powstały w nawiązaniu do bujnej fauny i flory Tajlandii, a także sztuki i kultury, które są mało znane w zachodnim świecie. Kolekcje takie jak „Temple of Dawn”, nawiązująca do bangkockiej Świątyni Świtu czy „House on the  Klong”, inspirowana domem samego Thompsona, pokazują, że egzotyka i różnorodność krajów południowo-wschodniej Azji to nieskończone źródło inspiracji. Obecnie, w poświęconym mu muzeum w Bangkoku, fani orientalnych tapet mogą nie tylko poznać bliżej historię samej marki, ale także zrozumieć wizję jej założyciela. 

Wyłącznym dystrybutorem tapet marki Jim Thompson w Polsce jest sieć salonów z wyposażeniem wnętrz Dekorian: www.dekorian.pl